Sony, pomimo posiadania licznych popularnych franczyz, według swojego dyrektora finansowego, Hirokiego Totoki, wciąż cierpi na brak oryginalnych IP w „wczesnej fazie”.
Totoki w wywiadzie dla Financial Times przyznał, że firma nie ma wystarczającej liczby własności intelektualnych, które mogłyby zasilić jej ambicję przekształcenia się z producenta elektroniki konsumenckiej w globalnego giganta rozrywki. Jednym z obszarów, na które Sony stawia, jest produkcja japońskiego anime. Firma, wraz ze swoją spółką zależną Crunchyroll, aktywnie uczestniczy w tworzeniu i dystrybucji animacji. Jak podkreślił prezes Crunchyroll, Rahul Purini, istnieje potencjał dla firm takich jak Sony, by zwiększyć produkcję anime i wykorzystać technologie cyfrowe do przyspieszenia procesu twórczego.
Sony posiada jednak wiele cenionych franczyz, zarówno oryginalnych, jak i nabytych. Ich spółka zależna Sucker Punch stworzyła takie gry jak Ghost of Tsushima (które okazało się wielkim hitem), InFamous i Sly Cooper. Naughty Dog zaś odpowiada za Jak & Daxter, Uncharted i The Last of Us. Firma również posiada prawa do Spider-Mana, jednego z najpopularniejszych bohaterów komiksowych, i stworzyła kilka filmów opartych na jego złoczyńcach i postaciach pobocznych. No i nie zapomnijmy o trzech grach – Spider Man, Spider Man: Miles Morales i Spider Man 2.
Sony posiada również inne znane studia deweloperskie, takie jak Firesprite, Bend Studios i Insomniac Games. Te studia odpowiadały za takie gry jak Horizon, Syphon Filter, Days Gone, Resistance i Ratchet & Clank.
Wśród innych własności intelektualnych Sony znajdują się także God of War, SOCOM, Killzone, Warhawk, MediEvil, MAG, Bloodborne i wiele innych.
Zapomniane perełki PlayStation
Wśród mniej znanych, a często niedocenianych IP Sony, warto wymienić:
- Ape Escape: Seria zabawnych platformówek z małpami w roli głównej, która cieszyła się dużą popularnością na pierwszych PlayStation.
- Twisted Metal: Eksplozywne wyścigi z elementami walki, które były kultowym tytułem na PlayStation.
- Legend of Dragoon: Klasyczna jRPG z bogatą fabułą i charakterystycznym systemem walki.
- Parasite Eve: Seria łącząca elementy horroru i RPG, inspirowana powieścią Hideaki Sena.
- Syphon Filter: Seria szpiegowska, która była jedną z pierwszych popularnych gier akcji na PlayStation.
Dlaczego te gry zostały zapomniane? Wiele czynników mogło przyczynić się do tego, że zostały odłożone na półkę zapomnienia. Zmieniające się trendy w branży gier, pojawienie się nowych, bardziej popularnych serii oraz cykliczne rebootowanie franczyz mogły przyćmić te starsze tytuły. Nie ma co jednak się oszukiwać, widząc okropną porażkę Concord, można śmiało przyjąć, że odświeżenie każdej z powyższych gier (nie mówiąc o kontynuacji) stanowiłoby znacznie większy sukces.
Mimo upływu czasu, wiele z tych zapomnianych IP wciąż posiada ogromny potencjał. W dobie nostalgii i remaków, przywrócenie tych serii do życia mogłoby przynieść Sony duże zyski. Ponadto, te mniej znane franczyzy mogłyby stanowić świetną platformę dla eksperymentowania z nowymi pomysłami i mechanikami. Czy twierdzenie Totoki o braku oryginalnych IP jest uzasadnione? Czy Sony rzeczywiście potrzebuje więcej nowych franczyz, czy może wystarczają jej obecne własności intelektualne? To pytania, które pozostają otwarte do dyskusji.
Brak komentarzy