Wprowadzenie do Gry Ashes Odrodzenie z Popiołów:
Świat Argai był spustoszony po straszliwych czasach, w których ropanoszyły się okrutne bestie – Chimery. To tylko dzięki nim – Odrodzonym – ludziom, którzy posiedli wielką magiczną moc o nieznanym pochodzeniu udało się pokonać Chimery i przywrócić ład i porządek. Ziemia znów zakwitła. Zaczęła się nowa złota era ludzkości…
Niestety tajemnicza potęga, która tak szczodrze obdarowała Odrodzonych zaczyna o sobie przypominać, zmuszając ich do nieustannych pojedynków. Nadszedł nowy czas. Czas gromadzenia popiołów, który wyłoni jedynego Odrodzonego!
Zarys Fabularny
Pierwszą recenzją na blogu będzie opis jednej z moich ulubionych gier karcianych, czyli Ashes Odrodzenie z Popiołów. Jest to gra pojedynkowa typu LCG, w którą można zagrać w od 2 do 4 graczy. Akcja gry dzieje się w fikcyjnym świecie Argaii, który nagle zaczął być gnębiony przez tajemnicze Chimery. Jest to swoista zagadka, ponieważ ani karty ani instrukcja w żaden sposób nie przybliżają tego skąd pochodzą Chimery oraz Odrodzeni. Jedyne napomnienie które można znaleźć w instrukcji to informacja że Chimery były klątwą rzuconą na ludzkość za to, ja ta potraktowała dzieci smoków. Ta wzmianka daje nam niestety więcej pytań niż odpowiedzi.
Prawdopodobnie będzie to tło fabularne do przyszłych dodatków. Jedynym sposobem na przetrwanie ludzi to wycofanie się do potężnych twierdz, ponieważ żadna ludzka armia nie miała szans w starciu z chimerami. No i nagle, znikąd pojawili się Odrodzeni którzy w mig rozprawili się z chimerami i wprowadzili ludzkość w nową, złotą erę. Jednak po wielu latach, tajemnicza potęga, z której Odrodzeni czerpali siłę spowodowała że główni bohaterowie zapragnęli zgładzić swoich braci i siostry wdając się z nimi w pojedynki na śmierć i życie. Jak widać, tło fabularne jest trochę niespójne i pełne, prawdopodobnie, zamierzonych niewyjaśnień.
What in The Box
W pudełku znajdziemy łącznie 6 talii Odrodzonych, 3 rodzaje znaczników, instrukcje do gry, znacznik pierwszego gracza oraz 40 kostek które w grze odpowiadają za zasoby. Zarówno pudełko, jak i poszczególne elementy pokazują mistrzowskie grafiki którymi można cieszyć oko. Ich zdecydowanym jednak mankamentem jest białe tło, co będzie sprzyjać brudzeniu i niszczeniu kart. Wydaje się że zakup koszulek jest tutaj obowiązkowy. Na szczęście karty mają wymiary Standard LCG, więc nie ma problemów ze znalezieniem koszulek dobrej jakości w odpowiednio niskiej cenie. Oprócz tego znajdziemy karty (także w wymiarze LCG) które stanowią pewną ściągę i zawierają skrócony zapis poszczególnych etapów rozgrywki, oraz karty wyjaśniające przelicznik kości oraz specjalne moce kości. Na koniec warto wspomnieć o dodaniu przez producenta kilku foliowych hermetycznych torebek do grupowania kart. Taki miły gest, ale wolałbym jednak otrzymać koszulki na karty.
Przygotowanie do Gry
Główną ideą gry jest wybór i kierowanie Odrodzonym czyli naszym awatarem. Każdy z Odrodzonych (w podstawce mamy ich 6) posiada pewne cechy które ukierunkowują nas na wybrany styl gry. I tak np. agresywny Coal posiada w podstawowej talii jednostki o największej sile ataku, natomiast rudowłosa Aradel ma możliwość przywoływania wielu, tanich jednostek o niskiej sile ataku i obrony, natomiast Syrena będzie starała się wyczerpać talię przeciwnika i ograniczać jego ruchy poprzez usypianie jednostek. Każda talia posiada 10 kostek które stanowią nasze zasoby. Dodatkowo dochodzą do tego specjalne karty przywołania które nie stanowią części talii (która posiada 30 kart).
Możemy wykorzystać gotowe, sugerowane talie, które posiadają świetną synergię i pozwalają wczuć się styl każdego Odrodzonego, stworzyć własną według ściśle określonych zasad (tj. równo 30 kart, maksymalnie 3 kopie każdej karty oraz 10 wybranych kości), lub przeprowadzić Draft, także za pomocą ściśle określonych reguł. Draft z natury dodatkowo stworzy niesamowity bałagan w naszych taliach jednak wydaje się ciekawym i wymagającym rozwiązaniem. Osobiście jednak preferuje rozgrywki przygotowanymi taliami, ponieważ każda karta posiada grafikę nawiązującą do swojego oryginalnego Odrodzonego, a to dodatkowo wpływa na klimat i pozwala na większą integrację zarówno z talią jak i naszym awatarem. Po wybraniu talii, przystępujemy się do rozłożenia kart według odpowiedniego szablonu oraz dobieramy pięć dowolnych kart z naszej talii. Następnie każdy z graczy rzuca kostką i osoba która wyrzuci więcej symboli podstawowych, staje się pierwszym graczem. Przygotowanie jest łatwe i szybkie.
Rozgrywka
Rozgrywka odbywa się w następujących po sobie fazach:
- Faza Przygotowań
- Faza Tur Graczy
- Faza Odnowienia
Podczas fazy przygotowań każdy z graczy ma za zadanie rzucić kośćmi, tworząc w ten sposób swoje aktywne zasoby, może odrzucić karty z ręki oraz musi dobrać karty ze stosu doboru, tak aby zawsze mieć na koniec tej fazy pięć kart w ręku. Brak kart w tym stosie oznacza dodatkowe rany za każdą niedobraną kartę, co potrafią wykorzystać niektóre postacie. Następnie jest czas na właściwą fazę gry czyli fazę tur graczy.
Tutaj na zmianę każdy z graczy wykonuje jedną główną i może wykonać jedną poboczną akcję. Możemy odpowiednio: zapłacić koszt głównej akcji, zaatakować Odrodzonego lub podległe mu jednostki lub pasować swój ruch. Prawie każda karta posiada koszt wymagany do zapłacenia. Jednym z nich jest najczęściej warunek głównej akcji oraz kości które wylosowaliśmy podczas rzutu. Karty dzielą się na kilka rodzajów: karty sprzymierzeńców, karty księgi zaklęć, karty gotowych zaklęć, zaklęcia reakcji oraz przeobrażania. Odrodzony posiada możliwość posiadania w grze ściśle określonej liczby przywołanych jednostek (Pole Bitwy na karcie Odrodzonego) oraz określoną liczbę gotowych zaklęć (księga zaklęć na karcie). Po zagraniu swojej głównej akcji, następuje kolej przeciwnika który ma te same możliwości zagrywania akcji.
Koniec Fazy następuje kiedy każdy z graczy pod rząd pasuje swoją akcję główną akcję. Po tym etapie następuje faza odnowienia, polegająca na regeneracji jednostek, usuwaniu wyczerpanych jednostek (jednostka może zaatakować tylko raz w swojej rundzie, następnie staje się wyczerpana i staje się praktycznie dla nas niedostępna), wyczerpać wszystkie lub niektóre kości, oraz przekazać żeton pierwszego gracza kolejnej osobie. Zasady są tutaj proste i można je bardzo szybko wyjaśnić nowicjuszowi, a dodatkowe informacje dotyczące zadawania ran oraz wyczerpywania jednostek znajdziecie na kartach oraz w instrukcji. W naszym przypadku wystarczył jeden pojedynek w ramach nauki aby przeciwnik nauczył się wszystkich podstawowych zasad i mógł samodzielnie prowadzić swojego Odrodzonego do boju.
Podsumowanie
Gra Ashes bardzo szybko zdobyła moją sympatię. Jedynym mankamentem była dziwna polityka cenowa wydawnictwa. Pre-order kosztował w przybliżeniu 130 zł, natomiast wersja po premierze kosztuje 170 zł. Nie do końca podoba mi się także cena dodatków. Obecnie w Polsce wydane są dwa dodatki – Dzieci Czarnochmurza oraz Olbrzymy z Mroźnej Doliny. Każdy dodatek dodaje 30 kart, przy cenie 50 zł (w podstawce mamy 6 talii + kości za 170 zł). Jednak mimo wysokiej, w porównaniu do dodatku ceny, mam zamiar w najbliższym czasie zainwestować w oba rozszerzenia, i myślę że podobnie postąpi każda osoba która, tak jak ja, uwielbia pojedynki Odrodzonych. Kolejnym mankamentem jest obecnie niewielka popularność tej gry w Polsce, jednak mam nadzieję że to się zmieni. W przyszłości planuje także napisać cykl opisujący styl każdego Odrodzonego oraz przypisanych mu kart z talii podstawowej.
4 komentarze