Baldur’s Gate 3 – Wszystkie 12 nowych klas z patcha 8


Mimo że wielu graczy Baldur’s Gate 3 sądziło, że Patch 7 będzie ostatnią aktualizacją, Larian Studios oficjalnie potwierdziło nadejście ósmej dużej aktualizacji w 2025 roku. Ta niespodziewana wiadomość elektryzuje społeczność fanów tego kultowego już RPG, który zdobył uznanie zarówno wśród graczy, jak i krytyków.

Patch 8 wprowadzi szereg istotnych nowości, które znacząco wzbogacą rozgrywkę. Wśród zapowiedzianych funkcji znajduje się obsługa cross-play, umożliwiająca wspólną grę niezależnie od platformy, nowy tryb fotograficzny do uwieczniania epickich momentów, a także świeże animacje, zdolności i zaklęcia. Co więcej, deweloperzy zapowiedzieli rozbudowę narzędzi dla moderów, co z pewnością zaowocuje jeszcze większą różnorodnością dostępnych modyfikacji. Bezsprzecznie najważniejszym elementem nadchodzącej aktualizacji jest wprowadzenie 12 zupełnie nowych podklas – po jednej dla każdej z dostępnych klas podstawowych. Wiele z tych podklas było wcześniej gorąco wyczekiwanych przez fanów, a ich implementacja przyniesie unikalne opcje dialogowe oraz zdolności specjalne, które jeszcze bardziej zróżnicują style rozgrywki.

Ponieważ Patch 8 prawdopodobnie będzie ostatnią dużą aktualizacją Baldur’s Gate 3, jest to potencjalnie ostatnia szansa dla graczy, by zobaczyć swoje ulubione podklasy z Dungeons & Dragons zaimplementowane w grze. Ta aktualizacja stanowi dowód na niesłabnące zaangażowanie Larian Studios w rozwój swojego dzieła, nawet wiele miesięcy po premierze. Nowe podklasy nie tylko zwiększą możliwości tworzenia postaci, ale także dodadzą głębi fabularne do i tak już bogatego świata gry. Każda z nich wprowadzi świeże mechaniki, które mogą zainspirować graczy do rozpoczęcia kolejnej przygody w Faerûn i odkrycia nieznanych wcześniej interakcji z towarzyszami oraz światem gry.

Dla weteranów Dungeons & Dragons te dodatki są szczególnie ekscytujące, ponieważ pozwolą na jeszcze wierniejsze odwzorowanie doświadczeń znanych z sesji przy stole. Dla nowych graczy będzie to z kolei okazja do eksperymentowania z jeszcze szerszą gamą archetypów postaci. Przy przygotowywaniu bohatera w Baldur’s Gate 3 musisz kierować się także wyborem odpowiedniej rasy oraz podstawowej klasy. Sprawdź nasze poradniki, by znaleźć na ten temat ważne informacje.

Death Domain Cleric

Kapłan Domeny Śmierci to potężna podklasa DPS skupiona wokół nekromancji i obrażeń nekrotycznych, która wprowadza świeże podejście do tradycyjnej roli uzdrowiciela. W aktualizacji Patch 8, Larian Studios dodaje do tej podklasy trzy nowe kantripy oraz unikalne mechaniki stworzone specjalnie dla Baldur’s Gate 3, w tym niezwykle efektowną zdolność do „wysadzania pobliskich zwłok”, która otwiera drogę do kreatywnych strategii bojowych. Co wyróżnia tę podklasę, to przede wszystkim jej ofensywny potencjał. Kantripy nekromancji Kapłana Domeny Śmierci, które normalnie trafiają tylko jednego przeciwnika, mogą uderzać w dodatkowy cel, zapewniając większe obrażenia obszarowe niż nawet Czarodzieje Nekromancji. Na drugim poziomie postać zyskuje zdolność Touch of Death, zwiększającą obrażenia nekrotyczne, a na szóstym poziomie odblokowuje Inescapable Destruction, pozwalającą ignorować odporność przeciwników na obrażenia nekrotyczne.

W Baldur’s Gate 3, w przeciwieństwie do zasad Dungeons & Dragons, gracze mogą łączyć dowolną domenę z dowolnym bóstwem. Jednakże wśród bóstw dostępnych jako patroni Kapłanów, te które kanonicznie miałyby wyznawców w Domenie Śmierci, to Shar, Kelemvor i Laduguer. Wybór Domeny Śmierci zapewnia dostęp do tematycznych zaklęć jak Bone Chill, False Life czy Ray of Sickness. Interesująca może być kombinacja Kapłana Domeny Śmierci z Barbarzyńcą Ścieżki Gigantów, wykorzystując zwiększoną zdolność przenoszenia i rzucania tego drugiego do strategicznego rozmieszczania zwłok na polu bitwy.

Circle of Stars Druid

Druid Kręgu Gwiazd to fascynująca podklasa, która czerpie swoją moc bezpośrednio z konstelacji i ciał niebieskich. W odróżnieniu od standardowych druidów, otrzymuje on nowe, unikalne formy przemiany zwane Gwiezdnymi Formami (Starry Form), które stanowią alternatywę dla klasycznych Dzikich Kształtów. Patch 8 wprowadza trzy takie formy: Łucznika (Archer) zadającego obrażenia promieniste za pomocą astralnych strzał, Kielicha (Chalice) przywracającego punkty życia pobliskim sojusznikom oraz Smoka (Dragon) zwiększającego obrażenia dzięki premii z Kondycji. Jedną z kluczowych zdolności tej podklasy jest Star Maps, która zapewnia dostęp do zaklęcia Guiding Bolt bez wykorzystania slotu zaklęć. Wraz z rozwojem postaci, druid zyskuje dodatkowe Mapy Gwiezdne, pozwalające na poznanie większej liczby zaklęć do użycia bez ograniczeń slotów, co znacząco zwiększa jego magiczny arsenał.

Na szóstym poziomie Druid Kręgu Gwiazd odblokowuje zdolność Cosmic Omens, umożliwiającą komunikację z gwiazdami w celu otrzymania błogosławieństwa Weal lub Woe. Weals mogą zwiększać rzuty ataku lub rzuty obronne sojuszników, podczas gdy Woes osłabiają te same rzuty przeciwników. Ta podklasa doskonale pokazuje wszechstronną naturę druida w Baldur’s Gate 3, oferując różnorodne style rozgrywki – od leczenia, przez walkę wręcz, po strategię. Jej unikalne formy i zdolności mogą śmiało konkurować nawet z potężnymi myrmidonami żywiołów druida Kręgu Księżyca.

Oath of the Crown Paladin

Paladyn Przysięgi Korony to podklasa oparta na niezłomnym zobowiązaniu do przestrzegania i obrony prawa, często składanym na ręce szlachty i władców. Jest to idealny wybór dla graczy preferujących praworządny styl gry, niezależnie od ich moralnego ukierunkowania. Co ciekawe, aktualizacja Patch 8 wprowadza nie tylko tę podklasę, ale również nowe dialogi i zawartość dla Rycerza Krzywoprzysiężcy. Biorąc pod uwagę przeszłość tego NPC, istnieje duże prawdopodobieństwo, że pierwotnie ślubował on właśnie Przysięgę Korony, zanim złamał swoje śluby.

Podklasa ta wprowadza trzy kluczowe zdolności. Righteous Clarity pozwala prowadzić sojuszników na polu bitwy, Divine Allegiance umożliwia leczenie i absorbowanie obrażeń zadawanych drużynie, a Champion Challenge pozwala prowokować przeciwników, zmuszając ich do skupienia ataków na paladynie.

Testy tej podklasy w 2025 roku ujawniły również zestawy zaklęć dostępnych na poszczególnych poziomach. Na poziomie 3 paladyn zyskuje Command i Compelled Duel, które doskonale współgrają ze zdolnością Champion Challenge. Poziom 5 przynosi Warding Bond i Spiritual Weapon, a na poziomie 9 do arsenału dołączają Spirit Guardians i Crusader’s Mantle, wzmacniające zarówno ofensywne, jak i defensywne możliwości postaci. Przysięga Korony stanowi fascynującą opcję dla graczy ceniących sobie rolę obrońcy i przywódcy, skutecznie łącząc kontrolę pola bitwy z ochroną sojuszników.

Drunken Master Monk

Mistrz Pijanego Stylu to zaskakujący, ale niezwykle ekscytujący dodatek do grona podklas mnicha w Baldur’s Gate 3. Ta nietypowa ścieżka pozwala wreszcie wykorzystać setki butelek wina zalegających w ekwipunku graczy, które rzadko kiedy znajdują zastosowanie jako zapasy obozowe. Mnisi tej podklasy zyskują unikatową zdolność picia alkoholu bezpośrednio z ekwipunku, co aktywuje ich specjalne moce bojowe. Kluczową cechą Mistrza Pijanego Stylu jest zwiększona skuteczność w walce z pijanymi przeciwnikami. Co więcej, dzięki zdolności Intoxicating Strike (Upajające Uderzenie), mnich może wprowadzać wrogów w stan upojenia, poszerzając zakres swoich specjalnych ataków. Na 7 poziomie odblokowuje Life of the Party, zwiększającą Klasę Pancerza (AC) i rzuty ataku przeciwko upojonym celom.

Na poziomie 9 podklasa zyskuje zdolność Sobering Realisation, pozwalającą zadawać obrażenia psychiczne pijanym stworzeniom. Chociaż aktywacja tej zdolności powoduje utratę bonusów z Life of the Party, dodatkowe obrażenia mogą przesądzić o wyniku starcia. Patch 8 wprowadza również nowe sposoby wykorzystania punktów Ki, w tym zdolność Redirect na poziomie 6. Umożliwia ona wydanie punktu Ki, aby zareagować na chybiony atak przeciwnika i skierować go przeciwko innemu celowi. Dzięki temu Mistrz Pijanego Stylu staje się nieprzewidywalną siłą na polu bitwy, osłabiając wrogów i zmuszając ich do atakowania własnych sojuszników.

College of Glamour Bard

Bard z Kolegium Czaru to niezwykła podklasa czerpiąca swoją moc bezpośrednio z magicznej krainy Feywild. Specjalizuje się w wykorzystaniu zniewalających zaklęć do oczarowania i oszołomienia przeciwników, czyniąc z niego mistrza manipulacji na polu bitwy. Jak podkreśla Larian Studios w aktualizacji społecznościowej na platformie Steam, ta podklasa wyróżnia się zdolnością do leczenia sojuszników przy jednoczesnym kontrolowaniu i manipulowaniu wrogami. College of Glamour wprowadza nowy wymiar taktyczny do rozgrywki bardami, oferując zarówno wsparcie drużyny, jak i potężne opcje kontroli tłumu. Dzięki swojej feycznej naturze, bardowie tej podklasy emanują nadnaturalnym urokiem i charyzmą, które mogą wykorzystać do zmiany przebiegu walki lub dialogu.

Najbardziej interesującym aspektem tej podklasy jest jej potencjał do łączenia się z innymi klasami. Ze względu na oparcie na charyzmie, College of Glamour stanowi doskonałe uzupełnienie dla czarownika typu Archfey, tworząc potężną kombinację zdolności feycznych. Taka wieloklasowość pozwala graczom na tworzenie postaci o unikalnym zestawie umiejętności, idealnych zarówno do interakcji społecznych, jak i do magicznej dominacji na polu bitwy. Implementacja tej podklasy w Baldur’s Gate 3 otwiera także nowe możliwości dialogowe, szczególnie w interakcjach z istotami pochodzącymi z Feywildu, które mogą rozpoznać i zareagować na feyczną moc barda. Dla graczy poszukujących charyzmatycznej postaci z zaskakującym zestawem zdolności kontrolnych, College of Glamour stanowi fascynujący wybór.

Swarmkeeper Ranger

Strażnik Roju to wyjątkowo oryginalna podklasa łowcy w Baldur’s Gate 3, która zamiast standardowego zwierzęcego kompana, może przyzywać całe roje mniejszych stworzeń. W przeciwieństwie do Władcy Bestii, Strażnik Roju tworzy więź z licznymi mniejszymi istotami, które wspólnie tworzą potężną siłę bojową. Te roje zadają dodatkowe obrażenia stworzeniom naznaczonym Łowieckim Znamieniem (Hunter’s Mark), zapewniając łowcy pewniejsze źródło obrażeń dzięki tym nietypowym sojusznikom.

Patch 8 wprowadza trzy różne typy rojów, które gracze mogą przyzywać, każdy z unikalnymi efektami. Chmura Meduz (Cloud of Jellyfish) zadaje obrażenia od elektryczności i może porazić cel. Fala Ciem (Flurry of Moths) powoduje obrażenia psychiczne i ma szansę oślepić przeciwnika. Legion Pszczół (Legion of Bees) zadaje obrażenia kłute i zmusza cel do wykonania rzutu obronnego na Siłę, pod groźbą odrzucenia na 15 stóp.

Co ciekawe, każdy z rojów może zapewnić graczowi zdolności teleportacyjne, znacząco zwiększając mobilność na polu bitwy. Wraz z awansowaniem postaci, Strażnik Roju zyskuje zdolność Writhing Currents, która pozwala sojusznikom nadać mu zdolność lotu. Z czasem ta funkcja zwiększa również Klasę Pancerza (AC) postaci, poprawiając jej defensywę podczas manewrowania rojem na polu walki.

Ta podklasa stanowi fascynującą alternatywę dla bardziej tradycyjnych łowców, oferując unikalny styl gry skoncentrowany na kontroli pola walki i strategicznym pozycjonowaniu.

Path of Giants Barbarian

Barbarzyńca Ścieżki Gigantów wprowadza do Baldur’s Gate 3 zupełnie nowy styl walki oparty na potędze rzucania – zarówno wrogami, jak i sojusznikami. Ta unikalna podklasa pozwala graczom podnosić i ciskać przeciwnikami po polu bitwy, wprowadzając niezwykłą dynamikę do starć taktycznych i oferując niekonwencjonalne rozwiązania bojowe. Kluczową cechą tej podklasy jest specjalny rodzaj szału bojowego – Szał Giganta (Giant’s Rage), który zwiększa rozmiar postaci oraz jej siłę. W przeciwieństwie do nieprzewidywalnej podklasy Dzikiej Magii czy złożonych mechanik Barbarzyńcy Dzikiego Serca, Path of Giants oferuje bardziej bezpośrednie i przewidywalne wzmocnienia bojowe.

Wraz z rozwojem postaci, barbarzyńca zyskuje dostęp do potężnych zdolności, takich jak Boot of the Giants – ulepszone pchnięcie, które pozwala odrzucać przeciwników na znaczne odległości, oraz Elemental Cleaver, umożliwiające wzbogacenie ataków o obrażenia żywiołowe podczas szału. Co więcej, broń barbarzyńcy zyskuje właściwość powrotu do ręki po rzucie. Podklasa oferuje również zaskakujący element magiczny w postaci kantripa Thaumaturgy, który poprawia wyniki testów Zastraszania i Występów, dodając nowy wymiar do odgrywania roli. Dla graczy zainteresowanych tą podklasą, atut Tavern Brawler będzie idealnym uzupełnieniem, zwiększając obrażenia zadawane atakami improwizowanymi i bez broni.

Arcane Archer Fighter

Łucznik Tajemny to podklasa wojownika skupiona na walce dystansowej, która łączy konwencjonalną broń z magią i rzucaniem zaklęć. W aktualizacji Patch 8, podklasa ta wprowadza nowe elementy skupione na obrażeniach psychicznych oraz świeże animacje łuku, dodając nowy wymiar do rozgrywki wojownikiem. Chociaż według tradycji Dungeons & Dragons techniki stosowane przez Arcane Archer wywodzą się z elfickiej kultury i wykorzystują magię fey, ta podklasa może stać się popularnym wyborem dla postaci Githyanki, takich jak Lae’zel, ze względu na ich naturalną biegłość w atakach psionicznych.

Na 3 poziomie, Łucznik Tajemny zyskuje dostęp do 4 unikalnych Magicznych Strzał (Arcane Arrows), umożliwiających wykonywanie Magicznych Strzałów (Arcane Shots), podobnych do manewrów Mistrza Bitwy z innej podklasy wojownika. Wśród nich znajdują się: Bursting Arrow zadająca dodatkowe obrażenia od siły w obszarze, Enfeebling Arrow osłabiająca przeciwników, Beguiling Arrow powodująca zauroczenie wroga, czy Shadow Arrow mogąca oślepić cel.

Na 7 poziomie podklasa odblokowuje zdolność Curving Shot, pozwalającą wykorzystać akcję dodatkową do zaatakowania kolejnego najbliższego celu po chybieniu poprzedniego. Z rozwojem postaci, wszystkie ataki dystansowe stają się magiczne, przebijając odporności przeciwników, a wraz ze zdobywaniem dodatkowych Magicznych Strzał na wyższych poziomach, efektywność bojowa tej podklasy gwałtownie wzrasta. Arcane Archer oferuje niezrównaną wszechstronność na polu bitwy dzięki różnorodnym efektom specjalnym swoich strzał, czyniąc z niego potężną opcję dla graczy preferujących precyzyjną i taktyczną rozgrywkę.

The Swashbuckler Rogue

Łotrzyk Korsarz to długo wyczekiwana podklasa, która wprowadza do Baldur’s Gate 3 piracki styl, którego wielu graczy brakowało w uniwersum Dungeons & Dragons. Ten typ łotrzyka charakteryzuje się niezwykle strategicznym podejściem do walki – może oślepiać przeciwników, siłą ich rozbroić oraz unikać ataków okazyjnych, co czyni go wyjątkowo zwinnym i niebezpiecznym na polu bitwy. Można oczekiwać, że Larian Studios wzbogaci tę podklasę o unikalne opcje dialogowe i elementy fabularne, umożliwiając graczom pełną realizację pirackich fantazji.

Testy z 2025 roku potwierdziły, że Korsarz otrzymuje dodatkowe premie do Inicjatywy, dzięki czemu jest szybszy nawet od innych podklas łotrzyka. Potrafi również dezaktywować zdolność przeciwnika do wykonywania Ataków Okazyjnych, dając sojusznikom większą swobodę poruszania się podczas walki. W przeciwieństwie do innych łotrzyków, ta podklasa nie wymaga posiadania Przewagi (Advantage) do aktywacji Skrytego Ataku (Sneak Attack), co znacząco ułatwia zadawanie wysokich obrażeń.

Na 9 poziomie Korsarz zyskuje zdolność Panache, pozwalającą oczarować humanoidalnego przeciwnika i przyciągnąć jego uwagę. Wobec wrogów powoduje to utrudnienie (disadvantage) przy atakach wymierzonych w cele inne niż sam Korsarz, natomiast wobec neutralnych postaci działa jak urok, pozwalając wykorzystać czarujący charakter postaci do osiągnięcia zamierzonych celów.

Dla graczy zainteresowanych wieloklasowością, szczególnie interesującym połączeniem może być Korsarz z kapłanem Domeny Burzy, potencjalnie czczącym Talosa, boga burz i zniszczenia.

Shadow Magic Sorcerer

Czarownik Magii Cienia to mroczna i fascynująca podklasa, będąca doskonałym wyborem dla graczy poszukujących postaci o ponurym charakterze. Patch 8 wprowadza wraz z nią zupełnie nowe przywołanie – Ogara Złego Omenu (Hound of Ill Omen), co może uczynić tę podklasę jednym z najbardziej efektywnych rzucających czary w grze. Co istotne, stworzenia przywoływane przez tego czarownika nie są osłabiane przez magię Ciemności, którą naturalnie zyskuje wraz z rozwojem postaci.

Mimo że klasy magiczne słyną z niskiej wytrzymałości w walce, ta podklasa oferuje wyjątkową zdolność Strength of the Grave, dzięki której postać zamiast zostać powalona odzyskuje 1 Punkt Życia, znacząco zwiększając swoje szanse na przetrwanie. Dodatkowo, czarownik otrzymuje specjalne premie podczas przebywania w cieniu oraz Wyższą Ciemność (Superior Darkvision), która wcześniej była dostępna jedynie dla ras z Podmroku, łowców Gloomstalker oraz czarnoksiężników z umiejętnością Devil’s Sight.

Późniejsze zdolności tej podklasy zapewniają czarownikowi lepsze umiejętności unikowe, umożliwiając teleportację w ciemność. Po wykonaniu takiego manewru, następne zaklęcie otrzymuje korzyści z metamagii Odległego Zaklęcia (Distant Spell) bez konieczności wydawania Punktu Magii, co pozwala na oszczędne zarządzanie zasobami podczas strategicznego wycofywania się do miejsc, gdzie przeciwnicy nie mogą dosięgnąć postaci ukrytej w cieniach.

Hexblade Warlock

Czarnoksiężnik Ostrza Klątwy to fascynująca podklasa, która pozwala graczom zawrzeć pakt z tajemniczą istotą z Krainy Cienia (Shadowfell) – płaszczyzny, do której wejście znajduje się w Rękawicy Shar. Ten pakt zapewnia dostęp do magicznej broni oraz umiejętności bojowych, czyniąc tę podklasę jednym z ulubionych wyborów fanów Dungeons & Dragons, którzy cenią połączenie umiejętności magicznych z walką wręcz.

Jedną z największych zalet Hexblade’a jest zyskanie biegłości w używaniu tarcz, broni żołnierskiej oraz średniego pancerza. Co więcej, podklasa ta wykorzystuje Charyzmę zamiast Siły czy Zręczności do rzutów ataku i obrażeń, co czyni ją znacznie skuteczniejszą w walce frontowej. Związana z czarnoksiężnikiem Przeklęta Broń (Hexed Weapon) posiada wiele potężnych zdolności, w tym możliwość rzucania klątw na przeciwników. Przeklęci wrogowie są częściej trafiani krytycznie i zapewniają tymczasowe Punkty Życia po ich pokonaniu.

Po pokonaniu rozumnego przeciwnika (nie nieumarłego, konstruktu czy innej istoty bez duszy), Hexblade może wskrzesić jego ducha, który będzie walczył u jego boku przez dziesięć tur. Czarnoksiężnik zadaje obrażenia nekrotyczne, jednocześnie lecząc się w trakcie walki.

Wraz z rozwojem postaci, Hexblade zyskuje Dodatkowy Atak oraz możliwość uniknięcia ataków od przeklętych stworzeń. Podklasa ta dysponuje również niezwykle silnymi zaklęciami, od Dominate Beast po Cone of Cold i Banishing Smite.

Bladesinger Wizard

Czarodziej Ostrza Pieśni to innowacyjna podklasa wprowadzona w aktualizacji Patch 8, która pozwala graczom połączyć umiejętności walki bronią z rzucaniem zaklęć. Wyróżnia się licznymi nowymi, niestandardowymi animacjami oraz specjalną akcją dodatkową Bladesong, która zapewnia zwiększoną zwinność, skupienie, szybkość oraz premię do Kondycji. Ta podklasa wprowadza świeżość do szkół magii, otwierając nowe możliwości tworzenia postaci wykraczających poza typowy archetyp uczonego czarodzieja.

Dodatkowa biegłość w Lekkim Pancerzu oraz różnorodnej broni pozwala Bladesinger korzystać ze znacznie szerszego wachlarza ekwipunku niż inne podklasy czarodzieja. Na wyższych poziomach, skuteczność noszonego wyposażenia wzrasta dzięki uzyskaniu dodatkowych użyć Bladesong. Podobnie jak Hexblade, podklasa ta zyskuje również Dodatkowy Atak, umożliwiający częstsze uderzanie przeciwników magicznie wzmocnionym arsenałem.

Jedną z najlepszych zdolności Bladesinger na poziomie 9 jest Song of Defense. Ta umiejętność pozwala wydać slot zaklęcia, aby zmniejszyć otrzymywane obrażenia, odejmując 5 punktów obrażeń za każdy wydany slot, co potwierdziły testy z 2025 roku.

Wprowadzenie Patcha 8, kiedy wielu graczy nie spodziewało się już oficjalnej zawartości po Patchu 7 i dodaniu Menedżera Modów, pokazuje, jak bardzo Larian Studios wsłuchuje się w głosy swoich fanów. Przyznając każdej klasie nową podklasę, deweloperzy Baldur’s Gate 3 dostarczają wszystkim graczom świeżą zawartość do wypróbowania z ich ulubionymi klasami.

Brak komentarzy

Zostaw Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzednio Romans sportowy - 10 książek, które warto przeczytać!
Następny Nowe Horyzonty - pierwsze wrażenia - od koła po komputery!