Umiejętności w Dungeons and Dragons – które wybrać?


Istotnym aspektem tworzenia postaci jest wybór konkretnych umiejętności, w których postać jest najlepsza. Dla nowicjuszy określenie w jakich umiejętnościach się specjalizować może być wyzwaniem. Chociaż niektóre umiejętności są zwykle bardziej wartościowe niż inne, każda z nich ma swoje unikalne zalety, nawet jeśli nie są często wykorzystywane. Oto podsumowanie wszystkich umiejętności w Dungeons and Dragons 5e!

Animal Handling (Wisdom)

Próbujesz uspokoić wrogiego psa, złapać wędrującą gęś lub dosiąść dzikiego konia? Będziesz potrzebować rzutu na obsługę zwierząt. Jednakże, podobnie jak kilka innych rzadziej używanych umiejętności, testy Obchodzenia się ze Zwierzętami nie są zazwyczaj częstym zjawiskiem. Biegłość ta może być korzystna podczas spotkania z bestialskimi wrogami lub w połączeniu z zaklęciem Rozmawiaj ze zwierzętami, aby zaprzyjaźnić się ze stworzeniami. Jego trafność może się także różnić w zależności od ustawień kampanii. Dla poszukiwaczy przygód wędrujących po dzikich terenach obsługa zwierząt może mieć kluczowe znaczenie w interakcjach ze stworzeniami takimi jak węże czy niedźwiedzie. Jednak w przypadku grupy zamieszkującej głównie obszary miejskie umiejętność ta może być mniej przydatna.

Nature (Wisdom)

W każdej kampanii, czy to podczas podróży przez lodowate tundry, złowrogie lasy, czy palące pustynie, poszukiwacze przygód z pewnością zmierzą się z nieprzewidywalnymi żywiołami dzikiej przyrody. Podczas przemierzania dziewiczych krajobrazów testy Natury umożliwiają graczom nawigację przy użyciu niebiańskich wskazówek, przewidywanie nadchodzących warunków pogodowych lub identyfikowanie najbezpieczniejszego miejsca na rozbicie obozu. Podobnie jak w przypadku Historii, testy Natury służą do identyfikowania potencjalnych zagrożeń. Ale chociaż Historia oferuje szerszy kontekst, spostrzeżenia Natury są bardziej bezpośrednie i precyzyjne. Czy stworzenie ukrywające się w liściach stanowi zagrożenie, czy jest jedynie łagodnym mieszkańcem? Które grzyby można bezpiecznie spożywać, a które jagody mogą być śmiertelne? Posiadanie tej wiedzy może mieć kluczowe znaczenie w zapobieganiu możliwym do uniknięcia zagrożeniom.

umiejętności w Dungeons and Dragons

Sleight of Hand (Dexterity)

Umiejętność Sztuczki łotrzyka nie polega tylko na kradnięciu portfeli i okradaniu sklepów. Niezależnie od tego, czy chodzi o otwieranie drzwi, naśladowanie podpisu, czy dyskretne zabranie magicznego artefaktu, zanim czarownik grupy go zauważy, zadania te wymagają subtelnej i zwinnej pracy ręcznej, która może okazać się niezbędna podczas przygód. W swej istocie Sleight Of Hand mierzy biegłość w wykonywaniu czynności ręcznych niezauważenie. Przyjęcie tej szerszej definicji ujawnia jej wszechstronną użyteczność. Na przykład niektóre zaklęcia wymagają gestów somatycznych i gracz może wykonać test Zręczności dłoni, aby dyskretnie rzucić zaklęcie w obecności NPC-ów. Podobnie postacie mogą wymieniać informacje za pomocą sygnałów ręcznych, korzystając z testów Zręczności Dłoni, aby określić subtelność ich komunikacji.

Acrobatics (Dexterity) / Athletics (Strength)

Na rozległych przestrzeniach Zapomnianych Krain poszukiwacze przygód napotykają wysokie klify, ścieżki zablokowane przez powalone drzewa i głazy oraz nagłe zapadliska. W takich sytuacjach postacie polegają na swojej sprawności fizycznej i zwinności. Zarówno lekkoatletyka, jak i akrobatyka odgrywają kluczową rolę w pomaganiu postaciom w przemierzaniu tych terenów. Ponieważ lekkoatletyka opiera się na sile, obejmuje takie czynności, jak wspinanie się lub przesuwanie dużych przeszkód. Z drugiej strony akrobatyka skupiająca się na zręczności może obejmować utrzymywanie równowagi na niepewnej półce lub zwinne przeskakiwanie przeszkód. Obie umiejętności są blisko siebie ze względu na ich nakładające się zastosowania. Często poszukiwacze przygód stają przed wyborem między lekkoatletyką a akrobatyką, w zależności od ich biegłości lub charakteru postaci. Czy powinni stopniowo schodzić z urwiska, czy też wykonać pewne nurkowanie w wodzie poniżej? Piękno D&D leży w takich decyzjach.

umiejętności w Dungeons and Dragons

Medicine (Wisdom)

Na pierwszy rzut oka kierunek Medycyna może wydawać się niezbędny, zajmując się pierwszą pomocą i zadaniami z nią związanymi. Jednak w porównaniu z innymi umiejętnościami opartymi na Mądrości, jej użyteczność maleje. Często postacie nie są tak zainteresowane diagnozowaniem swoich obrażeń, jak znalezieniem szybkiego magicznego lekarstwa, które je wyleczy. Chociaż testy medycyny mogą być przydatne w rozpoznawaniu chorób, poszukiwaniu lekarstw lub zbieraniu informacji na temat leku specyficznego dla regionu na potrzeby misji, ich zastosowanie jest bardziej wyspecjalizowane niż niektóre inne, bardziej wszechstronne umiejętności z tej listy.

Deception (Charisma)

Dla postaci z niesamowitą tendencją do znajdowania się w trudnych sytuacjach – co jest częstą cechą bohaterów TTRPG – umiejętność Oszustwo staje się niezbędna. Krótko mówiąc, Oszustwo mierzy zdolność postaci do snucia wiarygodnych kłamstw. Udany rzut określa, jak dobrze postać maskuje wszelkie oznaki upominków podczas snucia swojej opowieści. Niezależnie od tego, czy chodzi o przyjmowanie tożsamości innej osoby, handel fałszywym przedmiotem, czy też tworzenie wprowadzającej w błąd historii, gracze mogą wykorzystać Oszustwo, aby uzyskać dostęp do dróg, które zazwyczaj mogą być niedostępne. Choć może to wzburzyć członków drużyny Praworządnych Dobrów, prawdopodobnie docenią oni swoich przebiegłych towarzyszy, gdy sytuacja spadnie.

Intimidation (Charisma)

Nawigowanie po interakcjach z NPC może być wyzwaniem. Na szczęście D&D oferuje do tego mnóstwo narzędzi, z których jednym jest Zastraszanie: talent do zaszczepiania strachu lub silnego uzbrajania innych w przestrzeganie zasad. Wykorzystanie tej umiejętności może pomóc graczom w wydobyciu kluczowych informacji lub zabezpieczeniu pożądanych przedmiotów. Nie jest to jednak pozbawione potencjalnych konsekwencji. Podejście drużyny do Zastraszania może znacząco wpłynąć na to, jak postrzegają ją NPC. Chociaż może to być skuteczne przeciwko przeciwnikom, zaleca się ostrożność w kontaktach z niewinnymi mieszkańcami wioski – chyba że postać pragnie zdobyć bardziej przerażającą reputację.

Arcana (Intelligence)

Świadomość aktywnych zaklęć w pobliżu może być kluczowa i często okazać się ratunkiem dla drużyny. Kiedy magia zostanie wykryta, test Arkanów może rozpoznać jej szkołę i może nawet dać wgląd w prawdopodobnego rzucającego lub źródło zaklęcia. Sprawdzanie Arkanów doskonale sprawdza się w identyfikowaniu natury magicznych artefaktów. Umożliwiają także drużynie przewidywanie i ochronę przed nadciągającymi magicznymi niebezpieczeństwami. Choć Arkana, podobnie jak Historia i Postępowanie ze Zwierzętami, ma charakter kontekstowy, może nie być rzucana tak często jak Percepcja czy Śledztwo. Niemniej jednak udany test Arkanów może ujawnić istotne wskazówki.

umiejętności w Dungeons and Dragons

History (Intelligence)

Znajomość tradycji, opowieści i wydarzeń historycznych danego regionu może być niezwykle korzystna w podróży D&D. Pomyślne sprawdzenie Historii umożliwia graczom rozpoznawanie znaczących postaci i punktów orientacyjnych, zrozumienie lokalnych zwyczajów i przewidywanie potencjalnych zagrożeń na określonym obszarze. Ci, którzy są dobrze zorientowani w historii, mogą pomóc w realizacji celów misji, wskazując, od czego rozpocząć poszukiwania obiektów lub przeciwników, bez błądzenia w oparciu o pogłoski. Jednak choć cenne, sprawdziany historii zazwyczaj nie oferują natychmiastowych rozwiązań ratujących życie, jak w przypadku niektórych innych umiejętności wyższego rzędu. Oferują wgląd i kontekst, ale ich użycie często ma charakter bardziej poszlakowy niż pilnie ochronny.

Religion (Intelligence)

Ta umiejętność dotyczy zrozumienia bóstw i niuansów ich czci; obejmuje rozpoznanie, co symbolizują konkretni bogowie, identyfikację ich wyznawców i zrozumienie zasad tych wyznawców. Chociaż testy religii zajmują miejsce w D&D, są one niżej na tej liście ze względu na ich warunkowe znaczenie. Zwykle tylko Klerycy i Paladyni regularnie poddają się testom Religii. Wnioski uzyskane w wyniku tych kontroli zwykle nie są kluczowe dla postępu w grze i często ta sama wiedza może być dostępna poprzez testy Historii lub Arkanów. To powiedziawszy, korzystne może być posiadanie przynajmniej jednego członka grupy biegłego w religii, zwłaszcza jeśli misja prowadzi ich do starożytnych świątyń lub konfrontacji z fanatycznymi sektami.

umiejętności w Dungeons and Dragons

Persuasion (Charisma)

Każda grupa czerpie korzyści z posiadania charyzmatycznego mówcy. Niezależnie od tego, czy chodzi o zabezpieczenie wejścia do strzeżonej strefy, nakłonienie NPC, aby porozmawiał oko w oko, negocjacje z kupcem, czy wydobycie kluczowych informacji wywiadowczych, perswazja działa cuda. Biorąc pod uwagę jego częste zastosowanie, należy ona do najbardziej przydatnych umiejętności w Dungeons and Dragons. Chociaż zastraszanie może służyć podobnym celom, powiedzenie jest prawdziwe: „Więcej much złapiesz na miód niż na ocet”. Jeśli postać zyska sławę dzięki swemu groźnemu podejściu, NPC mogą zacząć uważać na drużynę. Z drugiej strony postać elokwentna potrafi manewrować słowami i utrzymywać przyjazne stosunki z większością.

Survival (Wisdom)

Przetrwanie obejmuje wiedzę niezbędną do przetrwania w dziczy. Jednakże, podobnie jak Religia, zwykle pokrywa się z umiejętnościami, które często oferują szersze zastosowanie. Zadania, które zazwyczaj wchodzą w zakres testu Przetrwania, takie jak badanie otoczenia w poszukiwaniu drapieżnych stworzeń lub ocenianie nadchodzących warunków pogodowych, często pokrywają się z innymi testami umiejętności, takimi jak Natura lub Percepcja, czyniąc je nieco zbędnymi. Niemniej jednak, nawet w przypadku tych niszowych umiejętności, rozsądne jest posiadanie kogoś w grupie, na przykład Druida lub Łowcy, biegłego w Przetrwaniu. Jeśli drużyna kiedykolwiek zapuści się w niebezpieczną dzicz, ta osoba może przewodzić takim wysiłkom, jak rozpalanie ognisk, pozyskiwanie wody pitnej i identyfikowanie nadciągających zagrożeń.

Insight (Wisdom)

Rozsądnie jest podchodzić do NPCów z pewnym sceptycyzmem. Choć nie zawsze są zwodnicze, mogą mieć ukryte motywy lub zataić istotne informacje. Na przykład osoba oferująca misję może zminimalizować czyhające ryzyko, a miejscowi mogą zachować powściągliwość w stosunku do despotycznego przywódcy, aby uniknąć odwetu. Wnikliwość wyposaża postać w umiejętność rozpoznawania ukrytych intencji i oceniania prawdziwych uczuć innych. Chociaż potrzeba tej umiejętności może nie pojawiać się tak często jak innych, jej wyniki mogą w decydujący sposób sterować przebiegiem interakcji lub misji. Czy partia wnikliwie dostrzeże niepewną sytuację i przechytrze intrygującego NPC? A może wpadną w sidła i ukryją się w legowisku pełnym wściekłych goblinów? Trajektoria przygody może przybierać nieprzewidziane zakręty w zależności od wyniku testu Wnikliwości.

Investigation (Intelligence)

Ta umiejętność jest kluczowa w powtarzającym się scenariuszu: zbieraniu towarów. Niezależnie od tego, czy drużyna pokonała bandę łotrzyków, czy odkryła komnatę wypełnioną skrytkami, test Śledztwa określa, co odkryje podczas przesiewania zwłok, kufrów lub pojemników. Pomyślne rzuty w tej domenie mogą umożliwić graczom odkrycie rzadkich lub cennych przedmiotów. Z drugiej strony niezadowalający rzut może sprawić, że gracze przeoczą krytyczne wskazówki, takie jak ukryta notatka w stroju pokonanego wroga.

umiejętności w Dungeons and Dragons

Perception (Wisdom)

Aby zrealizować swoje zadania, drużyny często muszą dostroić się do subtelnych sygnałów płynących z otoczenia. Mistrzowie Podziemi są w tym dobrze zorientowani, często umieszczając istotne wskazówki, które mogą umknąć pobieżnemu spojrzeniu. Podczas gdy Wnikliwość koncentruje się na interpretacji zachowań, testy Percepcji mierzą czujność sensoryczną postaci. Wykonanie takiego testu może umożliwić graczowi dostrzeżenie odległych kroków, sygnalizując, że nie jest sam, lub wykryć osobliwą atmosferę wskazującą na zbliżające się tajemne niebezpieczeństwa. Mając kogoś biegłego w Percepcji, grupa ma większą szansę na zdobycie krytycznych wskazówek lub podjęcie zapobiegawczego działania przeciwko przeciwnikom. W różnych kontekstach, od potyczek po eksplorację, znakomity wynik Percepcji może ujawnić nowe spostrzeżenia. Jej wszechogarniające znaczenie prawdopodobnie plasuje ją na liście najlepszych umiejętności w Dungeons and Dragons.

Stealth (Dexterity) 

W przeciwieństwie do typowego podejścia Barbarzyńcy, wkroczenie do walki nie zawsze jest najmądrzejszym posunięciem. Niezależnie od tego, czy chodzi o infiltrację fortecy, poruszanie się po jaskiniach pełnych potworów, czy też unikanie niepokojenia śpiącej bestii, powodzenie testów Skradania się może mieć kluczowe znaczenie dla wyniku spotkania. Poruszanie się w ukryciu może zapewnić drużynie przewagę w postaci zaskoczenia podczas konfrontacji z przeciwnikami, ewentualnie postać może zebrać kluczowe informacje za liniami wroga, niezauważona. Każdy doświadczony Łotrzyk potwierdzi zalety skradania się – pod warunkiem, że zostanie ono wykonane bezbłędnie.

 

 

 

Zobacz też: Najpotężniejsze zaklęcia w Dungeons and Drag0ons – TOP 10.

Poprzednio Starfield - Jak przejmować statki wroga? - Poradnik
Następny IA:13 SEA SPIDER - Jak pokonać bossa w Armored Core 6?