Anno 1800 nie należy do najtrudniejszych gier ekonomicznych, jednak kiedy zaczniemy się w nią wgłębiać, szybko się okazuje, że posiada wiele nie do końca jasnych mechanik. W poniższym tekście opisałem parę problemów, z którymi mogą się borykać początkujący prezesi nowych koloni.

Gra wydaje się bardzo prosta na początku. Ot postawić parę chałup, zbudować dwa porty rybackie oraz trzy tartaki. Każdy jednak kolejny próg ludności odblokowuje nowe budynki. A z nim idą nowe potrzeby i tak się zabawa zaczyna kręcić. O czym należy pamiętać, przy budowaniu własnego miasta i co chciałbym wiedzieć, zanim rozpocząłem zabawę z Anno 1800. Oczywiście wszystko tutaj jest napisane na bazie moich doświadczeń z grą. Nie musicie się z nimi zgadzać, jednak jeżeli macie dodatkowe sugestie, to zapraszam do komentowania.

Jak zbudować miasto?

Jeżeli oglądaliście mój cykl filmików na YouTube pod tytułem Witamy na Podlasiu, wiecie jak skutecznie rozpocząć grę. Osobiście buduje domy w segmentach po osiem budynków otoczonych ulicą. Widać to wyraźnie na poniższym filmie. Budynki produkcyjne stawiam na obrzeżach, w taki sposób by wypełniały miejsca gdzie nie zmieszczą się budynki mieszkalne. Tworzenie segmentów po 8 budynków jest jeszcze o tyle ważne, że potem w T4 i T5 będziesz potrzebować w centrach swoich miast dużo miejsca na banki i elektrownie. Wtedy taki segment bardzo łatwo przenieść wybierając opcję relokacji i zaznaczając parę budynków.

Jeżeli chodzi o budynki produkcyjne, to zapewne też zauważyliście że stawiam je bardzo blisko siebie. Znajdziecie nawet w internecie specjalne matryce, gdzie gracze planują w jaki sposób najbardziej efektywnie wykorzystać przestrzeń na cały ciąg produkcyjny. Jeżeli od pierwszych minut gry będziesz wykorzystywać całe dostępne miejsce, to później będzie tobie łatwiej. Farmy i pola uprawne starajcie się stawiać na samym brzegu mapy, gdyż za pomocą pół uprawnych wypełnicie każde szczeliny w które nie wejdzie budynek. Co ciekawe, odległość od centrum, a właściwie portu, nie jest tutaj wcale istotna. Magazyny są ze sobą magicznie połączone więc już od pierwszych minut gry możesz zacząć budować farmy gdzieś hen daleko od portu. To samo zresztą tyczy się kompleksów mieszkaniowych.

 

Subskrybuj nasz kanał na YouTube

 

Kiedy uzyskasz możliwość wydobywania gliny oraz żelaza, natychmiast zlokalizuj te miejscówki na swojej wyspie i zbuduj tam odpowiednie ciągi produkcyjne. Problem jest żelazem, gdyż cały ciąg produkcyjny produkuje spaliny, a najwięcej z nich tworzy mielerz potrzebny do tworzenia węgla. To samo dotyczy też ubojni. Sprytnym pomysłem jest zlokalizowanie dobrze zaopatrzonej w żelazo wyspy i tam stawiać takie budynki. W ten sposób na naszej wyspie nie będzie wielu zanieczyszczeń. Problemem do rozwiązania jednak będzie transport potrzebnej liczby surowców oraz zadbanie o zadowolenie ludzi muszących pracować w toksycznym otoczeniu.

Budowanie miasta według schematu to podstawa. Miejsce jest bardzo ważne

 

Jak podbić Amazonię / Nowy Świat?

W T3, kiedy do miasta zaczną zjeżdżać się rzemieślnicy zauważycie, że jedną z ich podstawowych potrzeb są futra. Niestety, składnik do nich zdobędziecie dopiero w Nowym Świecie. Aby tam dotrzeć musicie zbudować statek i wysłać go na ekspedycje, która powinna się pojawić kiedy zaczniesz budować pierwsze fregaty. Statek dobrze zaopatrz w jedzenie i parę dodatkowych zasobów które mogą zapewnić wsparcie dla podróżnych.

Ahoj przygodo!

Surowce wydobyte w Nowym Świecie oraz wyspach możemy za drobną opłatą wysyłać w regularnych odstępach do naszej stolicy. Jest to najlepszy sposób, by zapewnić dostęp do zasobów typowych dla nowego świata (bawełna) w naszej stolicy i uzyskać solidne wzmocnienie zadowolenia. Aby ustawić szlak transportu, musimy wyczarterować statek w oknie handlu.

Jakie zasoby pomagają w ekspedycji?

Niestety na tym etapie będziemy potrzebować wszystkiego i wszystkiego będziemy mieć mało, ciężko będzie więc wyposażyć ekspedycję we wszystko. Mamy cztery rodzaje ekspedycji, z czego pierwsza będzie odkrywcza bo właśnie tam zdobędziemy dostęp do Nowego Świata. Poniżej szybka lista paru surowców które się przydadzą na różne zagrożenia które mogą spotkać marynarze na swojej drodze. Lista pojawia się tuż przed wyruszeniem, kiedy przygotowujemy się i wybieramy surowce:

  • Ekstra Racje: każde jedzenie np. ryby, gulasz czy banany. Alkohol daje bonus do dyplomacji;
  • Rzemieślnictwo: materiały, najlepiej zabrać dużo desek drewna, nadadzą się też żagle oraz maszyny do szycia jeżeli macie ich za dużo;
  • Dyplomacja: alkohol, biżuteria, cygara;
  • Wiara: chleb i żarówka;
  • Polowanie: największy efekt daje węgiel oraz skóry. Nada się także glina i szkło;
  • Medycyna: alkohol, ubrania, bawełna (pewnie do bandaży);
  • Siła Morska: najlepiej dość duży statek, fregata się nada;
  • Nawigacja: zegarki kieszonkowe;
  • Co najlepiej zabrać: 50 sztuk ryb, 50 sztuk alkoholu, 50 sztuk przedmiotu wspierającego np. desek lub specjalnego np. nawigatora.

Na późniejszych etapach powinniśmy mieć więcej różnych surowców, więc łatwiej nam będzie organizować skuteczne ekspedycje. Od tego też momentu będziemy mogli także łapać zwierzęta oraz eksponaty do muzeum, które także zbudujemy w T3. Dają one nam potężne wsparcie jeżeli chodzi o atrakcyjność miasta.

 

Jak zarabiać pieniądze?

Teraz postaram się odpowiedzieć na najbardziej zasadnicze pytanie, czyli jak zarabiać pieniądze w tej grze. Jak szybko się dowiecie, bilans przychodów i kosztów jest raczej dla nas niekorzystny w Anno i ciężko wyjść na zero. Koszty są też naliczane w czasie rzeczywistym i błyskawicznie możemy zejść na minus. Może najpierw pomyślimy o tym, co buduje największe koszty w grze:

  • koszt utrzymania budynków;
  • koszt utrzymania statków;
  • podatek koronny;
  • budowa nowych budynków;

Co generuje przychody:

  • podatki płacone przez mieszkańców;
  • handel dobrami;
  • sprzedaż statków;
  • sprzedaż surowców dla mieszkańców;
  • przychody z turystyki.

Turystykę zostaw na T3 i moment kiedy zdobędziesz trochę eksponatów do muzeum oraz zwierząt do ZOO. Oczywiście możesz zapełniać puste przestrzenie drzewkami i ozdobami, jednak póki nie zbudujesz portu dla turystów, to nikt nie przyjedzie. Największy dochód zapewnią tobie mieszkańcy, dlatego buduj zawsze jak najwięcej domów. Jednocześnie staraj się je ulepszać na kolejne poziomy, co sprawi że przybędzie więcej wykwalifikowanych mieszkańców którzy będą płacić większe podatki oraz kupować bardziej luksusowe dobra.

Z tą produkcją dóbr to także ciekawa sprawa. Musimy zbudować sporo budynków, które kosztują utrzymanie, jednocześnie potrzebujemy ich by zarabiać pieniądze oraz zaspokajać potrzeby mieszkańców. Chcemy, żeby zawsze byli oni szczęśliwi (zielony znacznik nastroju), wtedy to będą płacić zdecydowanie największe podatki, a nawet organizować festyny co zapewni nam potężne wsparcie pieniężne.

Dobrym sposobem szybkiego zarabiania jest budowa oraz sprzedaż statków. Aby to zrobić, wyprodukowany statek wysyłamy do portu Archibalda i tam klikamy w menu statku opcję sprzedaj. Co ciekawe, budowa statków nie kosztuje nas nic jeżeli chodzi o pieniądze, jednak te najlepsze będą wymagały od nas punkty wpływu.

Prasa – cenzurować czy nie?

Ciekawym elementem gry jest prasa. Otóż będą w niej opisywane różne rzeczy które działy się podczas ostatnich minut naszej gry. Mogą to być elementy pozytywne, jak zbudowanie nowego portu czy festyn. Mogą to być też negatywne, jak informacje o pożarze lub wymianie ognia na morzu z piratami, co wpłynie negatywnie na morale lub przychody. Możemy jednak usuwać te bardziej niewygodne informacje i na ich miejsce, niczym rasowy Newsweek, wrzucać informacje wygodne dla władzy rządzącej. Na początku dadzą one nam całkiem fajne wsparcie, jednak ludzie nie są głupi i jeżeli będziemy nadużywać propagandy, to bardzo szybko stracimy zaufanie u naszych obywateli.

Zoo i Muzea to jedna z najfajniejszych mechanik w grze

Mimo tego, że kolejna propaganda zwiększa skuteczność następnej, to używanie ich zbyt często może doprowadzić do zamieszek. Osobiście polecam jej nie używać jeżeli nie musimy. Jeżeli w danym cyklu w gazecie nie ma żadnych efektów negatywnych lub są, ale takie które nam nie szkodzą, to po prostu nic nie zmieniajcie. Lepiej zachować ten element do momentu, kiedy będziemy go potrzebować.

Jak zdobywać zadowolenie?

Rozmawialiśmy już o zadowoleniu przy zarabianiu pieniędzy, troszkę rozwinę temat. Otóż nasi obywatele będą posiadać dwa wskaźniki zadowolenia oparte o zaspokajanie potrzeb podstawowych oraz luksusowych. Aby otrzymać zieloną buzię szczęśliwości, należy zaspokoić wszystkie potrzeby podstawowe oraz przynajmniej część potrzeb luksusowych. Jednocześnie jest parę czynników, które wpływają na spadek zadowolenia naszych mieszkańców. Dwa największe z nich to oczywiście wcześniej wspomniana cenzura. Prasa może także dać tymczasowe wzmocnienie zadowolenia, jednak nie polecam korzystać z tego, kiedy jesteśmy na styk między niebieskim, a zielonym wskaźnikiem. Najlepiej jest to zrobić, kiedy mamy już częściej zielone zadowolenie, wtedy bardzo zwiększamy szansę na zorganizowanie przez mieszkańców festynu.

Dbaj o porządek. Kopcące kominy nie przyciągają turystów.

Drugim wskaźnikiem wpływającym na spadek zadowolenia jest zanieczyszczenie powietrza. Nikt nie chce mieszkać w miejscu spowitym przez dym z fabryk. Największy wpływ na zadowolenie mają mielerze do produkcji węgla. Proponuję je budować na innych wyspach, zwłaszcza jeżeli nasza główna wyspa będzie ośrodkiem turystycznym.

Dobrym pomysłem jest ustawienie wysokiego bilansu kupna/sprzedaży surowców na dobra luksusowe których nam brakuje. Na te podstawowe także, zwłaszcza kiełbasy oraz chleb, ponieważ przy szybko wzrastającej populacji, błyskawicznie zwiększy się zapotrzebowania na te dobra.

Moje przejście gry, czyli Witamy na Podlasiu

Poniżej znajdziecie moje nagrania z przejścia gry Anno 1800, gdzie na spokojnie i popełniając różne błędy tworzę imperium Podlaskie. Naszym celem będzie oczywiście zbudowanie Wystawy Światowej, jednak nigdzie nie będziemy się spieszyć. Jeżeli Wam się podoba, to koniecznie dajcie znać w komentarzu, a jeżeli zainteresowanie będzie odpowiednio wysokie, to pomyślę nad stworzeniem cyklu w pełni profesjonalnego, gdzie bez śmieszkowania oraz ryzykowania zrobimy w pełni samowystarczalne imperium.

Previous Welcome to... Atomowe Pisanki - recenzja dodatku do Welcome to...Miasteczko marzeń
Next Ea Access nareszcie zawita na konsoli PS4