Ghost of Tsushima to kolejny tytuł ekskluzywny dla konsoli Playstation 4. Tym razem wcielimy się w rolę samuraja, który będzie robić wszystko by obronić swój dom przed najazdem mongołów. O czym powinieneś wiedzieć zaczynając zabawę z Ghost of Tsushima?

Ghost of Tsushima nie należy do gier najtrudniejszych, jednak jest dosyć złożona i na początku może lekko przerazić mnogością wyborów oraz technik walki z najeźdźcą. Z czasem będziemy odblokowywać nowe techniki, sztuczki ninja czy też postawy, które jeszcze bardziej rozszerzą nasze możliwości walki dając nam więcej satysfakcji i jednocześnie mogąc walczyć z coraz trudniejszymi przeciwnikami spotykanymi na naszej drodze. O czym powinieneś wiedzieć grając w Ghost of Tsushima?

Regularnie zmieniaj pancerz

W trakcie gry będziesz odblokowywać kolejne pancerze oraz stroje dające zróżnicowane bonusy. Z uwagi na fakt, że Ghost of Tsushima nie jest grą RPG, tutaj każdy z pancerzy daje nam konkretne wzmocnienia i atuty do danej roli. Pancerz samuraja ma zwiększyć twoją przeżywalność, idealny jest na początku gry, przy zdobywaniu fortów oraz podczas pojedynków, a strój podróżnika znacznie ułatwi odkrywanie mapy. Co ciekawe strój możesz zmieniać nawet w trakcie walki oraz podczas filmików, więc jeżeli korzystałeś z pancerza Tadayoriego i wesoło ostrzeliwałeś atakujących mongołów, ale nagle aktywowała się sekwencja która skończy się duelem, to możesz w trakcie tej sekwencji wejść do menu i zmienić pancerz na np. Samuraja który zwiększy odporność lub Ronina, jeżeli czujesz się pewniej i uniki oraz blokowanie nie stanowi tobie problemu (zwiększy zadawane obrażenia).

Różne pancerze mają różne przeznaczenie. Co najciekawsze możemy je zmieniać praktycznie w każdym momencie gry

Radzenie sobie z atakami

Podobnie jak to było w Sekiro: Shadows die Twice, wrogowie posiadają parę rodzajów ataku z którymi należy sobie radzić w różny sposób. Ataków łuczników nie zablokujesz bez umiejętności, ale Ci będą ostrzegać swoich ziomków że strzelają, co da tobie jasny sygnał do zrobienia uniku. Elitarni łucznicy mogą jednocześnie strzelić nawet trzy razy pod rząd, pamiętaj o tym. Wrogowie łączą ataki w sekwencje np. tarczownik może użyć pchnięcia tarczą (unik) oraz uderzenia mieczem (unik lub blok). Teoretycznie unik jest bezpieczniejszym rozwiązaniem, ale blok może Ciebie ustawić za plecami wroga. Twoja decyzja co wybierzesz.

Są dwa poziomy uniku: zwykły oraz perfekcyjny, który odblokujesz za pomocą drzewka rozwoju. Perfekcyjny unik pozwala tobie zadać cios krytyczny, który nokautuje większość zwykłych wrogów i jednocześnie pozostawia nam okno do jeszcze paru ataków. Blokowanie ma trzy poziomy: zwykły blok (nic się nie dzieje), idealny blok (spowoduje, że wylądujesz za plecami wroga) oraz parowanie (odbicie ataku i pełny krytyk). Aby wykonać parowanie musisz mieć specjalną umiejętność wykupioną z drzewka i zablokować atak w momencie trafienia twojej postaci. Idealny blok to blokowanie w ostatnim momencie, na pewnym etapie gry stanie się to twoją pamięcią mięśniową i powinieneś być w stanie robić je odruchowo.

Postawy

Na samym początku zabawy będziesz miał dostęp do tylko jednej postawy, jednak szybko odblokujesz kolejne. Każda z nich charakteryzuje się skutecznością wobec danego rodzaju przeciwników.

  • Postawa Kamienia – idealna do walki z szermierzami. Ciężkie ataki to pchnięcia przebijające obronę i drastycznie zwiększające ogłuszenie wroga;
  • Postawa Wody – służy do walki z tarczownikami. Ciężki atak zmniejsza równowagę tarczowników, którzy blokują ataki tarczą;
  • Postawa Wiatru – jej przeznaczeniem jest radzenie sobie z włócznikami. Ciężki atak zadaje dodatkowe ogłuszenie włócznikom, a przetrzymanie przycisku ciężkiego ataku pozwala wyprowadzić kopniak ogłuszający wroga;
  • Postawa Księżyca – do radzenia sobie z dużymi przeciwnikami oraz bossami. Podobnie jak poprzednio, ciężkie ataki będą szybciej ogłuszać brutali i przerywać ich ataki.

Prosta sprawa, tak samo jak pancerze, zmieniaj postawy w czasie rzeczywistym, nawet po przejściu od jednego wroga do drugiego, rób to płynnie, niczym prawdziwy samuraj. Pokonasz tarczownika, zmieniasz postawę i bierzesz się za włócznika. Łatwizna.

Podczas pojedynków, z moich doświadczeń najlepiej sprawdza się postawa kamienia – pchnięcie przebija blokowanie wroga.

Kropki, kropki, czyli lokacje do zwiedzenia

Sakai w trakcie wyprawy będzie mógł zwiedzić szereg dodatkowych lokacji. Każda z nich w inny sposób wpłynie na poprawę możliwości bojowych naszego dzielnego samuraja. Jeżeli chcesz sobie ułatwić eksplorację, to pamiętaj o stroju podróżnym. Jakie znaczki możemy odnaleźć na mapie?

  • Gorące Źródła – Jin weźmie tutaj kąpiel i zwiększy swój pasek punktów życia;
  • Stojaki Bambusowe – krótka minigra, a jej wykonanie pozwoli nam otrzymać postęp w odblokowywaniu kolejnego punktu hartu ducha;
  • Lisie Nory – w pogoni za liskiem odnajdziesz kapliczkę, gdzie możesz odblokować kolejne miejsce na talizman;
  • Haiku – Jin Sakai stworzy wiersz i w nagrodę otrzyma unikalny przedmiot kosmetyczny, najczęściej opaskę na głowę;
  • Kapliczki Shinto – są to jumping puzzle, gdzie po krótkiej wspinaczce Jin otrzyma unikatowy talizman znacznie mocniejszy od zwykłych talizmanów;
  • Filary Honoru – tutaj Jin odnajdzie unikatowe zdobienia miecza;
  • Latarnie Morskie – w tym miejscu zwiększysz swoją sławę.

Dodatkowo odnajdziesz jeszcze szereg miejsc zajętych przez mongołów. W części z nich odnajdziesz dowódców. Jeżeli ich zaobserwujesz (czyli podejdziesz bardzo blisko i przetrzymasz R2) to otrzymasz punkt do odblokowania kolejne postawy, a kiedy go pokonasz otrzymasz drugi punkt. Dlatego też zawsze najlepiej przekraść się przez obóz i znaleźć dowódcę, zanim wjedziesz na swoim białym rumaku i zaczniesz rzeź niczego spodziewających się mongołów.

Eksploruj, w razie problemów pomogą tobie żółte ptaszki.

Używaj narzędzi ninja

Z czasem jak twoja sława będzie rosnąć, otrzymasz dostęp do wielu fantastycznych narzędzi ninja. Podstawową twoją zabawką będzie kunai, które ulepszone natychmiast zabiją słabszych wrogów, a tych silniejszych ogłuszą. Możesz trafić nawet trzech przeciwników i są idealne kiedy dobiegasz do grupy mongołów. Wypadają dosyć często więc nie trzymaj ich na lepszą okazję. Przyklejające się bomby także dają wiele frajdy, gdyż zadają duże obrażenia petentowi oraz przewracają pobliskich wrogów. Zasłona dymna pozwoli tobie w środku walki wykonać cichą egzekucje, lub nawet dwie jeżeli wrogowie odpowiednio się ustawią. Finalnie dzwoneczki są perfekcyjne do wyciągania wrogów i zabijania ich po cichu.

Jedyne co mogę tutaj powiedzieć – nie oszczędzaj i baw się tymi zabawkami. Otrzymasz ich bardzo dużo w trakcie gry i wypadają z wielu wrogów. Podobnie sprawa dotyczy strzał oraz ciężkich strzał. Zawsze to fajnie zaatakować wroga z dystansu lub zdjąć wroga stojącego na wieżyczce. Pamiętaj, że wrogów z hełmami pokonasz jedynie trafiając ich bezpośrednio w nieosłoniętą część twarzy z krótkiego łuku lub w głowę z długiego łuku.

I na końcu – widzisz biegnącą w twoją stronę grupę mongołów? Poślij w ich stronę wybuchową strzałę lub rzuć granat, a jak zostaną ogłuszeni, wystrzel kolejną – w ten sposób zabijesz wszystkich słabszych przeciwników i poważnie osłabisz tych silniejszych.

2 komentarze

  1. jacek jasinski
    15 stycznia 2021
    Odpowiedz

    lokacja port izumi- gra wyraźnie oszukuje! Ostrzega przed silnymi przeciwnikami,którzy wcale nie są silni a zabija licznymi strzałami padającymi gromadnie zewsząd i znikąd – przez skały,drzewa itp. Czy ta lokacja,do której nie można wejść, ma w ogóle jakieś znaczenie?

    • 15 stycznia 2021
      Odpowiedz

      Wiem jest takich parę momentów powstrzymujących przed pójściem dalej

Zostaw Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzednio Wsiąść do Pociągu Amsterdam vs Europa w 10 dni - Starcie Gier
Następny Tainted Grail - Unboxing z omówieniem zawartości