W Final Fantasy XIV gram już od pewnego czasu i bardzo, ale to bardzo przypadła mi ta gra do gustu. Postanowiłem, że przygotuję parę poradników na Big Bad Dice. Pierwszy z nich będzie dotyczył klas postaci.

Final Fantasy XIV oferuje graczom bardzo wiele zróżnicowanych klas postaci. Na początku wybór może nie zdawać się taki oczywisty, bo oprócz tego że gramy jakąś klasą, to jeszcze przyjmujemy pewną rolę, która jest przypisana do każdej z klas postaci. Może, zanim zacznę opisywać poszczególne klasy, opowiem chwilę o rolach.

W Final Fantasy XIV każda z klas ma przypisaną jedną z ról. Są to klasyczne dla MMORPG role: Tank, DPS, Healer. Oprócz otrzymania dostępu do umiejętności klasowych, to jeszcze otrzymujemy dodatkowe skille związane z rolami. I tak, grając jako Tank otrzymuje specjalne umiejętności, które zwiększają naszą obronę oraz pomagają utrzymać agro potworów nawet w dużej ilości (czyli potwory atakują mnie, a nie tych miękkich elfów w sukienkach z drużyny). Logiczne? Dlatego też nasze opisywanie klas podzielimy właśnie także na role. Przy wyborze drużyny w Duty Finder zawsze wykonujemy nadaną nam z góry rolę, czyli jeżeli nie chcesz grać tankiem, to nie graj Dark Knightem.

Odpowiadając też na clickbaitowe pytanie w nagłówku – oczywiście nie ma najlepszej klasy w grze. Każda z nich posiada swoje unikalne cechy oraz tzw. pasek gauge, inny dla każdej klasy i w różnych przypadkach może inaczej się ładować oraz zapewniać inne bonusy. Możesz grać jedną postacią paroma klasami, więc nic nie szkodzi na przeszkodzie do testowania. Tylko expić trzeba.

Dodatkowo, większość klas może otrzymać tak zwany Job, czyli bardziej rozbudowaną wersję swojej klasy np. dla Maraudera będzie to Warrior, a dla Gladiatora klasą rozszerzoną zostanie Paladin. Ostatnia bardzo ważna sprawa – wszystkie klasy możesz robić na jednej postaci i nie musisz zaczynać każdorazowo od nowa gry. To jest bardzo fajne rozwiązanie, zwłaszcza z uwagi na potrzebę robienia od nowa głównego wątku fabularnego, aby odblokować endgame (nie otrzymasz do niego dostępu póki nie zrobisz wszystkich zadań, poziom nie jest istotny).

Tank

Jeżeli twoją rolą w Final Fantasy XIV będzie Tank, oznacza to że twoim zadaniem będzie utrzymywanie Agro oraz ochrona towarzyszy. To właśnie Ty będziesz rozpoczynać walki oraz brać na siebie najcięższe ataki. Brzmi atrakcyjnie? Dla mnie takie jest, Tank to moja główna rola w Final Fantasy XIV. Nie zwalnia to jednak ciebie z robienia obrażeń. Każda z tych klas czołgowych posiada także bardzo potężne ataki zadające olbrzymie obrażenia. Jakie klasy mogą zostać tankiem w Final Fantasy XIV?

Marauder

Marauder to jedna z początkowych klas. Jeżeli jednak chcesz zacząć zabawę tą postacią, mimo że wybrałeś inną klasę startową, to Marauder Guild znajduje się w pirackim mieście Limsa Lominsa. Marauder to bardzo typowa postać do walki w zwarciu. Posiada olbrzymi dwuręczny topór oraz nosi ciężki pancerz. Od 30 poziomu każdy Marauder powinien awansować na specjalną klasę Warriora. Aby to zrobić należy wykonać specjalny quest w Marauder Guild. W ten sposób odblokujemy Beast Gauge, specjalny pasek który ładuje się w trakcie walki i pozwala nam aktywować potężniejsze umiejętności. Dodatkowo Marauder posiada specjalną zdolność – Defiance, która jest konieczna do odgrywania swojej roli w instancjach. Dzięki niej nasza postać generuje bardzo dużo enmity (agro) i potwory zaczynają nas atakować już po jednym uderzeniu.

Gladiator

Gladiator to, podobnie jak Marauder, klasa bardzo prosta w użyciu i nastawiona na walkę w zwarciu. Korzysta z miecza i tarczy, a Gladiator Guild znajduje się w Ul’dah. Jest także jedną z początkowych klas postaci. Nie jest to najbardziej odkrywcza postać w grze – proste combo, stosunkowo silne ataki (ale nie tak jak u Maraudera) jednak dzięki tarczy posiada też fajne umiejętności obronne. Gladiator na 30 poziomie może wybrać job – Paladin. Podobnie też jak Marauder, posiada swój ładowany pasek o nazwie Oath Gauge, który także ładuje się przy używaniu naszych ataków i pozwala na używanie silniejszych umiejętności.

Dark Knight

Bardziej zaawansowaną klasą walczącą w zwarciu będzie Dark Knight. Mroczni Rycerze noszą ciężkie pancerze oraz dwuręczne miecze i żeby uzyskać do nich dostęp, musimy ukończyć główny wątek fabularny i otrzymać możliwość grania w pierwszy z dodatków – Heavensward. Quest rozpoczynający karierę Mrocznego Rycerza znajduje się w The Pillars, a po jego ukończeniu otrzymamy klasę na 30 poziomie doświadczenia. Duża ulga, nie musimy expić od zera. W międzyczasie dostaniemy też parę questów klasowych odblokowujących coraz to lepszy sprzęt. Dark Knight posiada parę interesujących mechanik niedostępnych dla innych klas. Po pierwsze, Blood Gauge które ładuje się w trakcie walki i jest używane do korzystania z potężnych umiejętności. Po drugie Darkside Gauge które ładuje się w trakcie walki i zwiększa nasze obrażenia i jednocześnie pozwala wykorzystać umiejętność Dark Arts do wyzerowania kosztu innych umiejętności. Naszą najbardziej zaawansowaną umiejętnością jest Living Shadow, który to pozwala nam przywołać nasz cień, który będzie dla nas walczyć do momentu, kiedy to Darkside Gauge się nie wyczerpie.

Gunbreaker

Ostatnią z klas biorących przeciwników na klatę jest Gunbreaker. Używa on ciężkich pancerzy oraz gunsword, który pojawiał się nie raz w poprzednich częściach Final Fantasy (a w Devil May Cry V podobną zabawkę posiadał Nero). Co ciekawe jego pancerze bardziej przypominają lekkie zbroje z leatherworking, niż ciężkie płytowe pancerze, ale to nie ważne. Aby zostać Gunbreakerem musimy mieć postać na 60 poziomie. Co ciekawe, nie jest konieczne ukończenie zadań głównych, gdyż Gunbreaker Guild znajduje się w Gridania. Wystarczy 60 poziom i możemy zaczynać zabawę. Potrzebny będzie jednak zakup dodatku Shadowbringers. Gunbreaker także startuje na 60 poziomie.

Gunbreaker posiada specjalny Power Gauge, który jest oznaczony za pomocą ładunków w naszej broni. Dzięki nim używamy potężnych umiejętności oraz rozbudowanych combosów, jednocześnie jego użytkowanie nie jest tak skomplikowane jak Blood Gauge Dark Knight.

DPS

Gra dzieli klasy zadające obrażenia na trzy grupy – mele dps, czyli klasy walczące w zwarciu, physical ranged dps, czyli klasy walczące na dystans za pomocą broni fizycznej, takiej jak łuk oraz pistolet i magic ranged dps, czyli po prostu magowie. Nie ma tutaj wiele do analizowania – twoim zadaniem jest zadawanie jak najwięcej obrażeń wrogom. DPS to zdecydowanie najpopularniejsza rola w grze i trzeba długo czekać na znalezienie drużyny.

Lancer

Lancer to klasa walcząca lancą oraz posiadająca ciężki pancerz. Lancer Guild znajduje się w Gridania i jest to jedna z początkowych klas postaci. Może zostać ulepszona do klasy Dragoon. Wtedy też dostaniemy dostęp do specjalnego paska o nazwie Dragon Gauge. Dzięki niemu będziemy w stanie zwiększać potencjał niektórych naszych umiejętności. Dodatkowo za pomocą Mirage Gaze będziemy w stanie zbierać specjalne punkty energii, które za pomocą kolejnych umiejętności możemy aktywować dalej by robić potężniejsze combo.

 

Pugilist

Kolejną klasą walczącą w zwarciu jest Pugilist. Używa on broni typu claws do walki na pięści oraz nosi pancerz skórzany. Gildia znajduje się w Ul’dah i jest to jedna ze startowych klas. Na 30 poziomie możesz ulepszyć się do klasy Mnicha (Monk). Zasady zostają te same i dodatkowo. Tradycyjnie Monk posiada swoje paski do specjalnych akcji – Lightning Gauge który ładuje się przy używaniu odpowiednich umiejętności oraz Chakra Gauge, który działa podobnie, jednak przy naładowaniu pozwala odpalić dwie bardzo potężne umiejętności.

 

Rogue

Rogue, a finalnie Ninja to jedyna klasa DPS, którą chciałbym zagrać. No bo kurde. Ninja. NINJA!?! Gildia Rogue znajduje się w Limsa Lominsa, gość używa daggerów oraz zbroi skórzanej. Na 30 poziomie rozwija się w Ninja i zdobywa dostęp do Huton Gauge. Tradycyjnie otrzymamy też drugi pasek – Ninki Gauge, który to po naładowaniu pozwoli nam odpalić dwa ekstremalnie silne skille. Dodatkowo Ninja posiada dostęp do bardzo fajnych kombosów o nazwie Ninjitsu. Dzięki nim nasz zamaskowany bohater będzie mógł zadawać np. obrażenia od żywiołów. Żeby było śmieszniej, jeżeli nie wyprowadzimy pełnej kombinacji, to otrzymamy coś co nazywa się rabbit medium. Nie jest to nic strasznego, ale nad naszą głową pojawia się główka królika, co pokazuje innym że zepsuliśmy kombinacje. Shame on You.

Samurai

Ostatnią z klas typu mele dps jest Samurai. Jeżeli coś może być bardziej zaje***tego od Ninja, to właśnie Samurai. Jest to klasa dostępna w dodatku Shadowbringers i żeby zacząć żyć na krawędzi jako samurai, musimy zdobyć 50 poziom. Gildia Samurajów znajduje się w Ul’dah i żeby zacząć trenować się w sztuce walki kataną wystarczy zrobić quest wprowadzający (nie trzeba kończyć kampanii fabularnej).

Jeżeli chodzi o pasek Samuraia, jest on bardzo różniący się od tego co poznaliśmy wcześniej. Samurai ładuje trzy żywioły za pomocą umiejętności i kiedy nam się to uda, możemy odpalić skill o nazwie Iaijutsu. Dodatkowo mamy też zwykły pasek o nazwie Kenki Gauge, którego ładowanie pozwala nam odpalać parę fajnych umiejętności.

 

Archer

Pierwszą z klas należących do gatunku Ranged Physical DPS będzie Archer. Może być początkową klasą, a jeżeli nie jest i koniecznie chcecie szyć z łuku, to Archer Guild znajduje się w Gridania. Archer na 30 poziomie może zmienić się w Barda i oczywiście otrzymać pasek gauge oraz parę ciekawych umiejętności. Co ciekawe, Bard nie jest klasą która tylko zadaje obrażenia, ale pozwala także na wzmacnianie sojuszników. Potrafi przy tym porządnie uderzyć (skill Archera pozostaje), więc Bard staje się bardzo cennym nabytkiem do drużyny. Bard posiada specjalny Song Gauge, który jest troszkę inny w zależności od tego, jaką pieśń śpiewamy. Jego ładowanie także wymaga używania umiejętności.

Machinist

Zgadnijcie czym się zajmuje maszynista. Ma dwa pistolety, skórzaną zbroję i strzela do wrogów. Stawia wieżyczki, używa min, jest spoko. Można go odblokować na 50 poziomie po ukończeniu głównego wątku fabularnego i otrzymaniu dostępu do Ishgard. Gildia znajduje się w Foundation i wybierając tą klasę zaczynamy grę na 30 poziomie. Machinist ma trochę inny gauge od pozostałych klas – pierwszy z nich to heat gauge, używanie broni generuje ciepło które potem możemy użyć do overcharge gauge żeby wzmocnić naszą broń. Na końcu mamy pasek baterii, który pozwala nam na przyzywanie różnych maszyn (wieżyczka, Automaton Queen).

Dancer

Dancer to specyficzna klasa, która podczas walki tańczy (szok). Jest to kolejna klasa z dodatku Shadowbringers, czyli nie musimy jej odblokowywać. Wystarczy kupić dodatek i wbić 60 poziom. Dancer Guild można znaleźć w mieście Limsa Lominsa. Wykorzystywanie różnych umiejętności jako Dancer powoduje, że ładujemy Step Gauge. Taniec w odpowiednim tempie i kolejności powoduje zwiększenie obrażeń ostatnich umiejętności w combo. Także nie wystarczy używać skilli, musimy to robić ze stylem. Oprócz tego będziemy generować Fourfold Feathers przy używaniu odpowiednich umiejętności, by potem je wydać na inne skille. Wiem, brzmi to skomplikowanie, dlatego też ta klasa jest dostępna na 60 poziomie, a nie pierwszym.

 

Thaumaturge

Thaumaturge to pierwsza klasa czarująca w naszym zestawieniu. Typowy mag atakujący na odległość. Gildia znajduje się w Ul’dah, a jego klasą odblokowywaną na 30 poziomie jest Black Mage. Do ataku używa patyków, a walczy na śmierć i życie we zwykłych ubraniach. W zależności od tego, czy używam umiejętności ognia, czy lodu, ładujemy pasek elemental gauge. Pod wpływem ognistego elemental gauge zwiększasz obrażenia kolejnych umiejętności ognia, ale zwiększasz też ich koszt many. Lodowy elemental gauge sprawia, że szybciej regenerujemy manę. Proste?

Arcanist

Kolejna klasa magiczna. Arcanist Guild znajduje się w Limsa Lominsa. Na 30 poziomie możesz przekształcić się w summonera lub schoolara. To jest bardzo interesujące, ponieważ Summoner to klasa będąca DPS, a Schoolar zajmuje się leczeniem. Dzięki temu możemy zmienić swoją karierę, kiedy np. dojdziemy do wniosku że chcemy grać więcej instancji i nie czekać tak długo na drużynę (dps czeka najdłużej, gdyż jest ich najwięcej). Obie klasy posiadają Aether Flow Gauge które jest potrzebne do używania potężniejszych, ale różniących się między sobą umiejętności.

Red Mage

Red Mage to klasa ekskluzywna dla dodatku Stormblood, dlatego też jej odblokowanie będzie wymagało od nas 50 poziomu. Kiedy już uda się to osiągnąć, będziemy mogli rozpocząć quest wprowadzający do klasy w Ul’dah. Red Mage jak każdy inny mage chodzi w szmatach oraz rzuca ogniste kule. Wyróżnia go jednak to, że zamiast kija posiada rapier. Co to oznacza? Red Mage to niekoniecznie klasa dystansowa, gdyż niektóre umiejętności wyprowadzamy w zwarciu. W trakcie zabawy zbieramy białą oraz czarną manę w pasku o nazwie Balance Gauge. Odpowiednio balansując różne umiejętności będziemy mogli wzmacniać skille takie jak riposta.

Healer

Ostatnią z ról jakie możemy przyjąć w drużynie jest Healer. Tutaj mamy trzy klasy (o Schoolar już rozmawialiśmy przy Arcanist, więc go pominiemy). Sprawa jest prosta – twoim zadaniem jest utrzymać członków drużyny przy życiu. Jednocześnie dobrze gdybyś zadawał troszkę obrażeń, dzięki czemu pomożesz reszcie drużyny, jednak nie jest to twoim najważniejszym celem. Healer to także klasa, która sprawi że nie będziesz musiał czekać długo na drużynę.

 

Conjurer

Conjurer to jedyna klasa dostępna na początku gry, która może zająć się leczeniem (i dziwne że tak mało jest Healerów w grze). Swoją karierę możesz rozpocząć od zrobienia questa w Gridania (lub wybierając Conjurera jako klasę początkową). Na 30 poziomie możesz rozwinąć klasę do kariery White Mage. Healing gauge który się wtedy pojawi jest specyficzny, gdyż generuje lilie podczas trwania walki. Są one potrzebne do używania wyjątkowych umiejętności. Sprawia to, że White Mage nie musi walczyć by ładować swoje specjalne umiejętności. Dodatkowo od pewnego poziomu otrzymamy także dodatkową lilię, która się pojawi po używaniu tych zwykłych. Dzięki niej użyjemy specyficznej umiejętności o nazwie Afflatus Misery.

Astrologian

Astrologian jest ostatnią klasą leczącą w Final Fantasy XIV. Jest to klasa, którą otrzymamy na poziomie 50 wraz z dodatkiem Heavensward. Astrologian zaczyna karierę na 30 poziomie i jego początkowy quest zaczyna się w The Pillars. Specyficzną mechaniką Astrologa jest dobieranie kart, które daje możliwość używania wyjątkowych umiejętności. Dobór kart jest losowy, więc musimy ciągle się dostosowywać, jednak Astrolog posiada też szereg umiejętności które pozwalają na zarządzanie dostępnymi kartami. Arcana Gauge pokazuje aktualnie dostępną kartę, a ulepszona wersja tej umiejętności Divination Gauge pozwala nam na kolekcjonowanie specjalnych pieczęci (seal). Po zebraniu kompletu, możemy aktywować specjalną umiejętność o nazwie po prostu Divination.

1 komentarz

  1. Barni
    29 września 2019
    Odpowiedz

    Chce tylko dodać, że zapomniałeś dodać, bo powinieneś dodać… że jesteś prze-sło-dki

Zostaw Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzednio W jakie planszówki ostatnio zagrałem? NCWW Lipiec 2019
Następny Najdziksze newsy ostatniego tygodnia – Lipiec 2019 #3